Чи підготована закупівля під одного учасника?

Метою Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції, а також розвиток добросовісної конкуренції.

Відповідно до положень, викладених в ст. 2 Закону України «Про публічні закупівлі» «Під час здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг, вартість яких є меншою за вартість, що встановлена в абзацах другому і третьому цієї частини, замовники повинні дотримуватися принципів здійснення публічних закупівель, установлених цим Законом, та можуть використовувати електронну систему закупівель з метою відбору постачальника товару (товарів), надавача послуги (послуг) та виконавця робіт для укладення договору»

Ст. 3 Закону України «Про публічні закупівлі» визначено Принципи здійснення закупівель: «Закупівлі здійснюються за такими принципами: добросовісна конкуренція серед учасників; максимальна економія та ефективність; відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; недискримінація учасників; об’єктивна та неупереджена оцінка тендерних пропозицій; запобігання корупційним діям і зловживанням»

09.06.2017 року Комунальним підприємством «Житлово-комунальне підприємство Нововолинської міської ради» (далі – Замовник) в електронній системі публічних закупівель «PROZORRO» було оголошено закупівлю (№ UA-2017-06-09-000064-a), предметом якої стало «обладнання для дитячих ігрових майданчиків» очікуваною вартістю в 199 900.00 (сто дев’яносто дев’ять тисяч дев’ятсот) гривень.

Відповідно до ст. 9 Закону – громадський контроль забезпечується через вільний доступ до всієї інформації щодо публічних закупівель, яка підлягає оприлюдненню, до аналізу та моніторингу інформації, розміщеної в електронній системі закупівель, а також шляхом інформування через електронну систему закупівель або письмово органів, уповноважених на здійснення контролю, про виявлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель.

13.06.2017 року ознайомившись із документацією закупівлі, ми — Громадська організації «По боротьбі з корупцією та незаконною діяльністю» реалізуючи своє пряме право, написали лист-вимогу в електронній системі публічних закупівель (№ 39221), в якій вказали Замовнику на те, що в опублікованій тендерній документації (Технічне завдання до предмету закупівлі) наведено перелік товарів (Дитячий ігровий комплекс, Гойдалка одинарна на металевих стійках) з вказуванням конкретних розмірів та вимог до товщини металу, конкретних видів болтових з’єднань, вказані конкретні вимоги до фарби, якою мають бути пофарбовані дерев’яні деталі, без зазначення того, що учасником може бути запропоновано еквівалентний сертифікований товар. Такі вимоги унеможливлюють подання тендерних пропозицій від інших учасників, що виробляють аналогічну сертифіковану продукцію, та викликають занепокоєння, щодо можливої підготованої закупівлі для одного учасника.

Таким чином, з метою дотримання всіх принципів здійснення закупівель, ГО «По боротьбі з корупцією та незаконною діяльністю» просило Замовника переглянути умови тендерної документації (Технічне завдання до предмету закупівлі) та внести відповідні зміни щодо надання можливості учасникам пропонувати еквівалентний товар.

14.06.2017 через систему публічни закупівель замовником надано відповідь в якій вказано, що: «Технічна специфікація не містить посилання на конкретну торговельну марку чи фірму, патент, конструкцію або тип предмета закупівлі, джерело його походження або виробника. Якщо ЖКО вважало би таке посилання необхідним, ми би його обґрунтували, а в специфікації додали б вираз «або еквівалент». Таким чином Замовник знехтував головними принципами публічних закупівель та визнав вимогу – недійсною.

Системою електронних торгів визначено дату початку аукціону щодо вищезазначеного предмету закупівлі 21.06.2017 о 14:17

Проте, станом на 20.06.2017 вищезазначена закупівля перебуває у стадії «кваліфікації переможця». Цей самий день є кінцевим строком подання тендерних пропозицій.

20.06.2017 в системі з’явилось повідомлення про вже проведений 20.06.2017 аукціон, пропозиції на який подано лише одним учасником: ТОВ «Дитячі та спортивні майданчики».

В технічних вимогах поданих учасником вказані абсолютно всі технічні вимоги передбачені технічною документацією Замовника, включно з конкретними розмірами предметів закупівель, що може свідчити про доцільність застереження нашої організації, щодо підготованої закупівлі для одного учасника, а також викликає сумніви з приводу прозорості закупівлі та відсутності в ній корупційної складової.

20.06.2017 наша організація звернулась з заявою до Нововолинської міської ради, в якій просила провести неупереджену перевірку щодо проведення Замовником (Житлово-комунальне об’єднання Нововолинської міської ради) вищезазначеної закупівлі та у разі виявлення порушень законодавства чи не відповідності проведеної закупівлі основним принципам здійснення публічних закупівель, зобов’язати Замовника відмінити дану закупівлю.

На цю заяву, на адресу ГО «По боротьбі з корупцією та незаконною діяльністю» надійшла відповідь виконавчого комітету Нововолинської міської ради № 02-50/1501 від29.06.2017 в якій зазначено, що «При перевірці проведення Житлово-комунальним об’єднанням Нововолинської міської ради допорогової закупівлі обладнання дитячих ігрових майданчиків порушень чи невідповідності проведеної закупівлі «Порядку здійснення допорогових закупівель», затверджених наказом ДП «Зовнішторгвидав України» від 13.04.2016 р. № 35 та «Порядку здійснення допорогових закупівель», затверджених рішенням виконавчого комітету Нововолинської міської ради від 11.07.2016 р. № 279 не виявлено»

Слід зауважити, що ні наказ № 35 від 13.04.2016 р. ДП «Зовнішторгвидав України» ні «Порядку здійснення допорогових закупівель», затверджених рішенням виконавчого комітету Нововолинської міської ради від 11.07.2016 р. № 279 не можуть собою встановлювати принципи проведення публічних закупівель, викладені в ч.3 Закону України «Про публічні закупівлі», які, на думку нашої організації, і були порушені Замовником при проведенні даної закупівлі.

Додатково слід зазначити, що в ЗМІ неодноразово поширювалась інформація стосовно того, що службовими особами органів місцевого самоврядування та органів державної влади, за попередньою змовою з службовими особами ТОВ «Дитячі та спортивні майданчики», були вчинені правопорушення за ст. 191 КК України (привласнення, розтрата майна або заволодіння ним шляхом зловживання службовим становищем)

Так, службові особи Ясінянської селищної ради, за попередньою змовою з службовими особами ТОВ «Дитячі та спортивні майданчики», зловживаючи своїм службовим становищем, з метою розтрати на користь третіх осіб ввіреного їм майна — бюджетних коштів, за день до завершення строку договору, підписали складений та поданий до селищної ради акт приймання виконаних будівельних робіт, до якого було внесено завідомо неправдиві дані про нібито виконані будівельні роботи на суму  понад 517 тис.грн. Насправді ж такі роботи виконані не були.

13.02.2017 року відносно ТОВ «Дитячі та спортивні майданчики» винесена ухвала слідчого судді Солом’янського районного суду м. Києва у кримінальній справі з якої відомо, що посадові особи Управління освіти Солом’янської районної державної адміністрації в місті Києві та ТОВ «Дитячі та спортивні майданчики» за попередньою змовою, діючи умисно, з корисливих мотивів, здійснили розтрату бюджетних коштів на суму 157 тис. грн. (Категорія справи № 760/17600/16-к)

З цього приводу нами направлено заяву до прокуратури

Залишити відповідь